Care este viitorul mobilității electrice?
Calități excelente de conducere, certificate ecologice, dar și performanță sportivă și design progresiv - ŠKODA are toate aceste atuuri. Acest lucru oferă companiei perspective excelente de viitor, după cum explică în prima parte a unui interviu extins Christian Strube, membru al consiliului ŠKODA responsabil cu dezvoltarea tehnică.
Care sunt planurile mărcii ŠKODA în ceea ce privește mobilitatea electrică?
Anul trecut am lansat primele noastre modele electrice SUPERB iV și CITIGOe iV. În acest an, vom lansa ENYAQ iV, primul nostru model dezvoltat pe baza sistemului modular de electrificare (MEB) al grupului Volkswagen. Acesta este un alt pas important în ceea ce privește electrificarea gamei noastre de modele. Suntem pe drumul cel bun și am putea vinde deja mai multe modele iV decât putem produce. Aș dori, de asemenea, să adăugăm că, în ciuda cererii crescânde de mașini electrice, un lucru nu trebuie uitat: modelele cu baterii pot funcționa fără emisii la nivel local, dar problema principală pentru echilibrul global de CO2 este modul în care energia primară este obținută.
Oferind un întreg ecosistem de mobilitate
Există o mulțime de domenii diferite implicate în derularea mobilității electrice. Care sunt așteptările tale? Mobilitatea durabilă este un proiect comun. Fără cooperarea tuturor părților interesate, adică a politicienilor, grupurilor de afaceri, economiștilor și mai ales a clienților noștri, nu va funcționa. Adevărul este că mai întâi trebuie să examinăm ce putem face singuri. Cu ceva timp în urmă, am început să construim infrastructură de încărcare la fabricile noastre de producție și zonele înconjurătoare din Republica Cehă și dorim să intensificăm aceste eforturi. Practic, se rezumă la acest lucru: „parteneriatul este esențial”. Pentru a realiza acest lucru, trebuie să ne reunim forțele.
Caracteristicile specifice ale mărcii ŠKODA se aplică și automobilelor electrice ale companiei?
Desigur! Motto-ul nostru Simply Clever, de exemplu. Lucrăm la asta intens și oferim soluții la problemele de zi cu zi - de exemplu, o racletă de gheață în capacul rezervorului de combustibil sau protecția marginilor ușilor, tetierele pentru somn pentru copii sau deținătorii de telefoane mobile - lista continuă. O altă caracteristică specifică a mașinilor ŠKODA este spațiul. Oferim mai mult spațiu decât concurenții noștri.
Ați spus deja: E-mobilitatea înseamnă mai mult decât simple mașini. ŠKODA dezvoltă altceva în această privință? Puteți spune ceva despre ecosistemul iV, de exemplu?
Mobilitatea individuală va depăși mult limitele automobilelor în viitor. Lucrăm pentru a putea oferi clienților un ecosistem de mobilitate în care mașina este o formă de transport, dar există multe alte opțiuni pentru mobilitatea individuală. Datorită serviciilor de mobilitate pe care le dezvoltăm prin intermediul rețelei noastre de 4 Laboratoare Digitale din Praga, Beijing, Tel Aviv și Pune, am făcut deja primul pas în această direcție. Nu trebuie să ratăm șansa de a crea concurență internă înainte ca alții să o facă. Gândirea noastră este netradițională și depășește cu mult sarcinile și domeniile principale din anii trecuți.
Designul ne diferențiază!
Modelul ENYAQ iV va fi primul vehicul electric alimentat cu baterii, dezvoltat pe platforma modulară electrică (MEB) a grupului Volkswagen. Care sunt avantajele acestei platforme pentru clienți, așa cum o vedeți?
Da, vom continua să ne focusăm pe designul cristalin specific al mărcii ŠKODA. În ultimii ani am lucrat la dezvoltarea ADN-ului nostru de design, identitatea produsului și identitatea de marcă. Datorită acestui fapt, toată lumea poate recunoaște o ŠKODA. Elementele cheie de design provin din tradiția mărcii ŠKODA, dar și din cultura cehă și din fabricarea tradițională a cristalului ceh. Istoria și tradiția sunt fundamentale, nu doar un obiect de marketing. Din punctul meu de vedere, am reușit să reflectăm asta perfect în proiectarea noastră, pe care o dezvoltăm în mod constant. Produsele noastre sunt unice, iar oamenii pot identifica la prima vedere marca ŠKODA.
Sisteme complet electrice, plug-in sau micro-hibride - vor exista aceste alternative în viitor?
Da, portofoliul nostru de autovehicule este la fel de divers precum cerințele clienților noștri.
Mobilitatea electrică sportivă
Ați dezvăluit recent publicului noul model OCTAVIA RS iV. Un motor electric, dinamism, aspect sportiv - cum merge totul împreună?
Foarte bine! Recent am condus un plug-in hibrid OCTAVIA și un RS iV hybrid plug-in și pot să vă spun că ambele motoare sunt excelente! Hibridul plug-in este suficient de puternic, dar RS-ul vă ridică la un nivel cu totul nou. În timpul acestui test drive, am decis să o facem chiar mai sportivă. Sportivitatea nu este doar o problemă a antrenării, ci și materialele utilizate, designul, forma și aerodinamica. Cum pot ieși în evidență de concurență? Cum pot să-mi exprim personalitatea în termeni de sportivitate? Și pe lângă sportivitate, OCTAVIA RS iV îmi permite să parcurg 60 de kilometri în totalitate cu zero emisii de CO2
Cum pot fi valorificate punctele forte ale unui motor electric pentru îmbunătățirea și evidențierea dinamismului de conducere al unei mașini?
Un motor electric are caracteristici dinamice complet diferite față de motoarele cu combustie. La un motor cu ardere internă cuplul continuă să crească până când atinge performanțe maxime într-un anumit punct. Apoi curba cuplului cade din nou. Curba de cuplu a unui motor electric arată total diferit. Aici cuplul urcă mult mai abrupt, apoi rămâne relativ constant și apoi cade din nou. Dacă combin cele două curbe, obțin o linie de cuplu aproape perfectă, cu alte cuvinte cea mai bună din ambele lumi. Performanța începe instantaneu și apoi crește constant. O experiență excelentă de conducere. Nu este ușor de descris - cel mai bun lucru este să încercați singur. În orice caz, sunt convins că toți cei pe care îi convingem să testeze mașini electrice vor fi cuceriți imediat de această experiență de conducere.
Anul acesta lansați și modelul OCTAVIA e-TEC. Puteți descrie conceptul pe scurt?
Modelul e-TEC este un sistem micro-hibrid. Ați putea s-o numiți „cea mai mică formă” de mobilitate electrică.
Două motoare e-TEC cu tehnologie micro-hibridă
Cele două versiuni e-TEC ale modelului OCTAVIA sunt prezentate acum în premieră pentru marca ŠKODA. Acestea vor fi primele modele din producția de serie a mărcii cu sistem micro-hibrid și vor fi fabricate începând cu vara acestui an. În combinație cu transmisia automată DSG cu 7 trepte, motorul 1,0 TSI de 81 kW
(110 CP) și motorul 1,5 TSI de 110 kW (150 CP) utilizează un motor demaror de 48 volți și o baterie litiu-ion de 48 volți, instalată sub scaunul pasagerului din față, având capacitatea de 0,6 kWh. Ambele modele pot fi identificate în baza emblemei specifice aplicate în spate.
Tehnologia micro-hibridă permite recuperarea energiei la frânare. Această energie va fi apoi stocată în baterie și va fi folosită pentru a susține motorul cu ardere internă, asigurând un boost electric de până la 50 Nm. În funcție de situație, aceasta permite chiar decuplarea completă a motorului, astfel încât automobilul să ruleze liber. Imediat ce e din nou nevoie de puterea motorului cu ardere, motorul electric îl repornește în fracțiuni de secundă. Funcția Start/Stop funcționează, de asemenea, mai rapid și mai simplu, datorită acestui motor demaror cu curea. Mai mult, motorul este mai silențios și vibrațiile îi sunt reduse la pornire, iar bateria de 48 volți poate încărca bateria obișnuită de 12 volți folosind convertorul de curent continuu/curent continuu. Per total, tehnologia micro-hibridă aplicată pentru cele două modele ŠKODA e-TEC permite economii de până la 0,4 l de combustibil la 100 km.