Trecerea la noile norme de emisii și măsurarea acestora la ŠKODA.
Emisiile de gaze de eșapament reprezintă un subiect fierbinte în lumea auto, iar procesele de măsurare a emisiilor devin din ce în ce mai complexe și consumă mult timp. Să aruncăm o privire la modul în care sunt gestionate și monitorizate emisiile la ŠKODA.
ŠKODA măsoară emisiile de gaze de evacuare de peste șaizeci de ani. Măsurarea emisiilor este
o parte importantă a procesului de dezvoltare a motorului și nu numai din motive legate de omologare, ci și pentru că marca poate continua să dezvolte transmisii în Republica Cehă, în timp ce răspunde nevoilor atât de schimbătoare de pe piață, printre clienții săi și în legislația curentă.
Operațiunile de măsurare a emisiilor sunt concentrate la Centrul de emisii construit recent în sud, situat chiar lângă amplasamentul de dezvoltare tehnologică din Mladá Boleslav. Inginerii de emisii folosesc trei cutii de test concepute pentru motoarele cu combustie, viitoarele mașini electrice și hibrizi. Fiecare dintre aceste cutii este dotată cu un dinamometru cilindric pentru a simula masele de inerție ale vehiculelor, rezistența la rulare a pneurilor și rezistența aerodinamică a aerului pentru a face procesul de testare să fie o experiență cât mai aproape de realitate.
Emisiile sunt măsurate la temperaturi de +23, +14 și -7 grade Celsius. De asemenea, laboratorul poate fi utilizat pentru a face măsurători speciale într-o gamă largă de condiții meteorologice (temperaturi cuprinse între -40 și +65 grade Celsius, umiditate relativă de 10-95%). Dinamometrul cilindric este proiectat pentru a simula viteze de până la 250 km / h. Forțele de rezistență care acționează pe vehicululul în mișcare sunt simulate cu motoare electrice de frânare (independente pentru fiecare axă, fiecare producând 220 kW de putere).
Ca parte a procesului de măsurare a emisiilor, gazele de eșapament sunt prelevate și analizate, accentul principal fiind pus pe volumul și concentrația totală a poluanților individuali. Parametrii măsurați includ cantitățile de monoxid de carbon (CO), dioxid de carbon (C02), hidrocarburi (HC), oxizi de azot (NOx) și metan (CH4), numărul de particule (PN) și masa particulelor (PM).
Începând din septembrie 2018, emisiile de gaze de evacuare ale tuturor vehiculelor noi vândute în UE au trebuit să fie măsurate în conformitate cu reglementările WLTP și RDE. Simplu, WLTP (Procedura de testare a vehiculelor ușoare armonizate la nivel mondial) stabilește cerințele pentru măsurătorile de emisie efectuate în condiții de laborator și RDE (Real Driving Emissions) pentru măsurători în condiții de trafic real. Centrul de emisii sud oferă, de asemenea, o bază tehnică pentru pregătirea vehiculelor pentru măsurătorile RDE. Măsurătorile RDE sunt luate în condiții de operare rutieră standard, folosind un sistem analitic mobil cunoscut sub numele de PEMS (Portable Emissions Measurement System).
ŠKODA folosește 11 dispozitive PEMS (7 la Dezvoltarea Tehnologică și 4 la Calitate). Centrul de emisii Sud instalează dispozitive PEMS în vehiculele care urmează să fie testate și validează sistemul PEMS, adică sunt verificate pentru a se asigura că au funcționalitatea adecvată, comparând rezultatele cu cele ale sistemului analitic de laborator.
Cum măsura ŠKODA emisiile în trecut?
Arhivele arată că primele analize cu adevărat detaliate ale gazelor de eșapament au fost efectuate la sfârșitul anului 1954 pe motorul ŠKODA 1500 proiectat pentru ŠKODA 973, un vehicul off-road al armatei. Compoziția gazelor de eșapament și distribuția amestecului au fost examinate ca parte a procesului de proiectare a galeriei de admisie. La scurt timp după aceasta, marca a început testarea gazelor de eșapament pentru vehicule pentru pasageri și mărfuri la Institutul de Cercetare a Vehiculelor de pe atunci (ÚVMV) din Praga. Cooperarea dintre inginerii ŠKODA și ÚVMV a continuat apoi până în anii 1980 și a inclus operațiuni de dezvoltare care implică optimizarea sistemului de emisii pentru noul ŠKODA FAVORIT
Un alt punct de reper a fost noul laborator de emisii cu trei cutii de măsurare, construit în 1997 pe platforma de dezvoltare tehnologică. O stație combinată cu o cameră climatică a făcut posibilă efectuarea de măsurători pe temperaturi cuprinse între -35 și +65 grade Celsius. Clădirea, denumită ulterior „Centrul de emisii nord”, a fost mărită substanțial în 2015 și apoi a fost renovată considerabil în acest an pentru a face posibilă respectarea legislației din ce în ce mai stricte privind măsurarea emisiilor. În paralel, marca a decis să construiască un nou centru de emisii, denumit intern „South”, care funcționează încă din 2017. În această privință, ŠKODA se pregătește pentru schimbările preconizate privind combustibilii și noile tehnologii de măsurare, precum și pentru noi piețe cu legislații de emisii diferite.